Grønland NU

2019-09-24T14:15:50+01:00

Grønland NU

6. juli – 1. september 2019 | Se billeder fra ferniseringen

Vi er på Himmerlands Kunstmuseum meget glade for at kunne præsentere en ny udstilling med titlen Grønland NU. Udstillingen er en vandreudstilling, som blev vist første gang i sommeren 2018. Siden har den været rundt i det ganske land, og når vi kommer til efterårsferien, har den været udstillet 8 gange.

Det er en udstilling med 9 kunstnere fra Grønland eller med stærke bånd til Grønland. De ni kunstnere er:

  • Gukki Nuka (keramisk skulptur og digital grafik)
  • Kristine Markussen (keramik)
  • Jørn Bork (maleri, grafik, skulptur)
  • Kirsten Klein (fotografi)
  • Kristian Mainz (fotografi)
  • Naja Abelsen (tegning og maleri)
  • Linda Riber (maleri og blandform)
  • Rikke Diemer (foto og blandform)
  • Morten Hilmer (naturfotografi).

I forbindelse med udstillingen har kunstnerne alle arbejdet intenst med at formidle den grønlandske identitet. De fortolker det grønlandske landskab og hele den grønlandske motivverden, så den kan åbne sig for os i en nutidig form.

Udstillingen åbnes d. 6. juli, hvor bl.a. Jørn Bork, der er initiativtager til udstillingen, vil fortælle om tilblivelsen af udstillingen, ligesom flere af de andre kunstnere vil være til stede.

Udstillingsåbningen bliver noget helt særligt denne gang, idet Duoen INUANIMA opfører performance koncerten ”Havets Moder” frit fortolket over den grønlandske myte. Det bliver en koncert fyldt med grønlandsk dans og sang.

HAVETS MODER – SASSUMA ARNAA

Er en performancekoncert, frit skabt over den inuitiske myte om Sassuma Arnaa, Havets Moder, som sidder på havets bund og hersker over fangstdyrene. Hendes fortid er, ifølge sagnet, grum, og derfor er hun vred og hævngerrig, og lader derfor sommetider havdyrene sidde fast i hendes hår, så menneskene ikke kan fange dem. Havets Moder er så kæmpestor, at de kun syner som lus i hendes hår. Det er derfor en hård opgave for åndemaneren at tage på trance rejse, ud af sin krop, ned på havets bund for at rede havdyrene ud af hendes kæmpe manke, så der kan skabes mulighed for fangst. I denne version af fortællingen er åndemaneren i stand til at forføre Sassuma Arnaa med poesi og sang, så hun bliver samarbejdsvillig og medgørlig. På den måde skaber de en pagt mellem hinanden, manden og kvinden, om den rette fordeling af naturens goder til menneskene. Musikken er moderne, inspireret af både den inuitiske Chant/ Trommesang, Filmmusik, Electronica og Rock.

Aviaja Lumholt er halvt grønlandsk, halvt dansk, uddannet Sanger/Musiker fra Rytmisk Musikkonservatorium i København og har derudover været elev på den grønlandske kropsteater skole, Tuukkaq, hvor hun lærte den grønlandske maskedans, som hun bruger som inspiration til sine performances. Hun har turneret og sunget på cd`er, film soundtracks og tv med mange, både danske og grønlandske kunstnere, bl.a. Rasmus Lyberth og det grønlandske rockband, Zikaza, og i Danmark har hun bl.a. været featuresolist med det internationale og danske worldjazz ensemble, New Jungle Orchestra, og holdt adskillige live koncerter med egen musik, både med band og som solist.

Igor Radosavljevic er opvokset i Danmark med sine forældre fra Eks-Jugoslavien. Han er uddannet filmmusik- komponist fra Syddansk Musikkonservatorium i Esbjerg, er multi instrumentalist, sanger og videokunstner. Han optræder som solist med egne kompositioner, skabte i 2017 performancekoncerten, Algoritmer Over Temperament, og har derudover medvirket som skuespiller i de danske tv serier, Livvagterne, Forbrydelsen og spilllefilmen  Alting bliver godt igen.

Tilsammen er de duo`en , INUANIMA.

Fynske Kunsthåndværkere

2019-07-01T11:17:00+01:00

Fynske Kunsthåndværkere: Åben Lys

4. maj – 30. juni 2019 | Se billeder fra ferniseringen

Vi er på Himmerlands Kunstmuseum meget glade for at kunne præsentere en ny udstilling med Fynske Kunsthåndværkere, der består af 10 kunsthåndværkere, der tilsammen dækker fagområderne tekstil, smykkekunst, keramik, fotografi og maleri.

Når gruppen lader sig betegne med sit regionale tilhørssted, må man ikke forledes til at tro, at der er tale om et specifikt fynsk udtryk i dens arbejder. Tværtimod kendetegnes Fynske Kunsthåndværkere netop ved bredden i deres udtryksform, idet megen inspiration hentes i udlandet. Det skal forstås således, at gruppens medlemmer ofte og hver for sig rejser og optræder på udstillinger i vidt forskellige nationale og internationale sammenhænge. De enkelte medlemmers frie ageren uden for gruppens egen ramme bidrager i høj grad til deres individuelle udvikling og dermed til mangfoldigheden i gruppens udtryk.

Siden 1976 da udstillergruppen Fynske Kunsthåndværkere blev etableret, er talrige præsentationer af gruppens arbejder vist i ind- og udland. Temaudstillinger med titler som ”Herfra min verden går” – ”Tegn i tiden” – ”Aqua” – ”Verdensrummet” – ”Værk Sted” og nu Åbent Lys – også en hyldest til udstillingssalene i Aars.

I årtusinder har dygtige håndværkere i hele verden skabt nyttige brugsting i uld og plantefibre, mineraler, ler og metaller. Lysten til at påføre genstandene mønstre og ornamenter og at lege med farverne er tidligt forekommende. I brydningstiden hvor kunst og håndværk blev tydeliggjort, formulerede keramikeren Christian Poulsen i 1960erne tiden ”som at slå hul i materialismens væg til drøm og poesi”.

I denne udstilling ønsker De Fynske Kunsthåndværkere at præsentere denne ånd.

Bárður Jákupsson

2019-04-29T18:38:12+01:00

Bárður Jákupsson

18. januar – 22. april 2019 | Se billeder fra ferniseringen

Vi er på Himmerlands Kunstmuseum meget glade for at kunne præsentere en ny udstilling med den færøske billedkunstner Bárður Jákupsson. Udstillingen kommer til at omfatte oliemalerier i store og små formater, fortrinsvis nye, samt ret nye akvareller i store formater.

Bárður Jákupssons værker fremstår som indre syner over noget engang sanset, noget engang erkendt. Hans energiske og kraftfuldt betonede maleri kan ved første øjekast forekomme abstrakt, men såvel de stærke organiske farver som de rytmiske strøg viser tilbage til den natur, der omgiver ham i det daglige. Musikaliteten i han kunst er beslægtet med den, der kan opleves ude i det færøske landskab med bækkenes og fossernes piblen og brusen ledsaget af brændingens dumpe slag mod kysten. Billederne indfanger en konstant foranderlighed og flygtighed, og deres udtryk spænder over såvel det ekspressive og kraftfuldt betonede maleri til de mere lyriske akvareller.

Bárður Jákupsson er født i Torshavn i 1943, og har lige fejret sin 75-års fødselsdag. Han bor i dag i Hayvik på Færøerne. Han er uddannet lærer og studerede siden på Kunstakademiet i København. Han har i en årrække været direktør for Færøernes Kunstmuseum, og han har i årtier været en uundværlig, central figur i færøsk kulturliv. Han regnes bl.a. for at være Færøernes førende kunstkritiker.

I en årrække udformede han 91 frimærker for det færøske postvæsen.

Siden han i 2003 fratrådte stillingen på museet har han helliget sig maleriet fuldt og helt.

Anne Sofie Meldgaard og Andreas Schulenburg

2019-01-15T14:18:26+01:00

Anne Sofie Meldgaard og Andreas Schulenburg 

Safari | Maj – august 2018

I den store sal viser Anne Sofie Meldgaard 6 helt nye oliemalerier og 24 papir-arbejder, olie på papir og grafiske tryk i form af monotypi. Oliemalerierne er alle blomstermotiver. Blomstermotivet har været Anne Sofie Meldgaards primære motiv de sidste 10 år, og i 2014 udstillede hun 66 værker på Randers Kunstmuseum samt Bornholms Kunstmuseum. Med blomstermotivet skaber Meldgaard en motivverden som tager udgangspunkt i den klassiske stilleben tradition tilbage til 1600 tallets vanitas motiver.

Anne Sofie Meldgaards blomstermotiv er et klart, nutidigt og samtidsorienteret billedsprog. Farveholdningen er sprudlende og penselføringen er en blanding af ekspressive strøg og stilistiske mønstre. Som beskuer får man et vue ind i en imødekommende, generøs og fantasifuld billedverden som i al sin skønhed rummer kompleksitet og indhold.

I den lille sal viser Andreas Schulenburg10 keramiske figurer, akvareller, filtskulpturer og objekter. I de fleste af Schulenburgs værker indgår dyremotiver. Andreas Schulenburg er inspireret af safari i dobbelt forstand. De mange dyremotiver er en safarirejse i sig selv, men inspirationen til disse henter han ofte på webbrowseren Safari. Når han søger rundt på Google, kan han studere de mange dyr og deres proportioner.

Der er også ofte en dobbelthed i betydningen i Schulenburgs motiver. Han leger i sit billedsprog med komiske sammenhænge, påpeger det absurde og ulogiske, det farlige og det harmløse. Eksempelvis viser et af værkerne to isbjørne, som er faret vild på kloden, eller kloden er faret vild hos isbjørnene? I denne opsætning ser isbjørnene meget veltilfredse ud i skyggen af savannetræet, men realiteten ville være en katastrofe. Schulenburgs udstilling er utraditionel og humoristisk, og giver god mulighed for eftertænksomhed.